3 tips voor een gezond en rustgevende nachtrust

Een gezonde slaap is nodig om overdag productief, gefocust en gewoon in een goed humeur te zijn. Vooral voor kinderen en hun ontwikkeling is het belangrijk om voldoende en goed te slapen. Te hoge temperaturen, lawaai, te veel licht in de slaapkamer en andere stressfactoren kunnen ons echter van onze waardevolle slaap beroven.Kozijnen hebben een grote invloed op onze slaapkwaliteit.

  1. Geluiddichte ramen

De geluidsisolatie van een raam wordt gemeten in decibel (dB). Zorg ervoor dat uw ramen minimaal 34 decibel geluidsisolatie hebben. In het geval van grote verkeersdrukte ruis of andere nachtelijke geluiden, moet u kiezen voor ramen met een nog betere geluidsisolatie. Ramen met 38 tot 40 decibel hebben al een goede geluidsisolatie, 41 tot 44 decibel zijn prima waarden.

Hier is een voorbeeld: Een weg waarop wordt gereden heeft z. B. ca. 65 decibel. Trek hier eenvoudig de geluidsisolatie van uw ramen (bijvoorbeeld 40 dB) van af. Hierdoor klinkt de weg als 25 dB, iets stiller dan het tikken van een polshorloge. Als u aan veel lawaai wordt blootgesteld, moet u een ventilatiesysteem overwegen. Een ventilatiesysteem regelt het kamerklimaat bij gesloten ramen en helpt zo om goed te slapen.

     2.  Horren 

Muggen, vliegen en andere insecten zijn echte hinderlijk bij het in slaap vallen. Met een insecten hor laat je je raam 's nachts openstaan en voorkom je ongewenste bezoekers in je slaapkamer. Het achteraf aanbrengen van de horren is meestal erg omslachtig. Het vinden van de juiste elementen voor bestaande ramen is vaak ingewikkeld.

    3.  Ventilatie

Ventileren voor het naar bed gaan en na het wakker worden doet wonderen! Een volledige luchtverversing vindt snel plaats door het raam volledig te openen. Regelmatige ventilatie zorgt voor een aangenaam binnenklimaat, wat een positief effect heeft op uw slaap. U kunt ook kiezen voor ventilatieroosters als er bijvoorbeeld veel geluid van buitenaf komt waardoor u uw raam niet kan openen.
Daarnaast is ventilatie ook belangrijk voor de luchtvochtigheid van uw kamer.
Deze moet altijd tussen de 40 en 45% zijn. Bij een te hoge luchtvochtigheid kan er schimmel ontstaan en te droge lucht kan leiden tot een droge hoest, droge huid of keelpijn.

Alle berichten
crossmenu
Chat openen